web analytics

(8) NLP Metaprogramma’s: Motieven (motivatiefactoren)

Aan de basis van elke actie liggen drie mogelijke motieven ten grondslag: invloed, waardering en resultaatgerichtheid. Deze motieven zijn nauw verbonden met je waarden. Als je weet hoe je jezelf kunt motiveren, geloof je doorgaans dat je anderen ook gemakkelijk motiveert en kàn je dat ook. Dit geldt alleen bij mensen die dezelfde motivatiestructuur hebben. Kennis van deze NLP Metaprogramma’s vergroot je mensenkennis en het vermogen jezelf en anderen te motiveren.

Invloed
Als je wordt gemotiveerd door invloed, dan wil je macht hebben over je omgeving. Je houdt graag de voortgang en het resultaat van elke situatie onder controle. Je bent het best gemotiveerd als je begrijpt dat je je werkomgeving kan beïnvloeden door bijvoorbeeld extra uren te maken. In situaties waarin je gemotiveerder wilt zijn, denk je waarschijnlijk graag aan hoe je acties meer invloed kunnen uitoefenen op jezelf, anderen of de situatie.

Waardering
Als waardering je voorkeur is dan is je relatie met andere mensen en hun sympathie het belangrijkst voor je. Je wilt dat anderen je waarderen. Je motivatie zou kunnen zijn: je realiseren hoeveel waardering je zou kunnen krijgen van je baas of collega’s als je langer doorwerkt. Je bedenkt dan hoe je activiteiten meer waardering, vriendschap, liefde et cetera kan opleveren.

Resultaatgerichtheid
Als dit je voorkeur is haal je je motivatie om harder of langer te werken uit het feit dat je zo kunt laten zien hoe goed je presteert. Je zou ook andere doelen kunnen najagen, zoals extra tijd krijgen voor nieuwe projecten, wat opnieuw je vermogen om te presteren aantoont. Je wilt resultaten behalen, een doel bereiken of een probleem oplossen. Om gemotiveerder te zijn, denk je graag aan hoe je actie kan leiden tot betere resultaten, meer winst, een betere prestatie.

We hadden eens een kandidaat voor een functie in een team. Samenwerking was een van haar doelwaarden. Klonk goed. Maar het bleek ook dat ze voor invloed ging en niet flexibel kon schakelen naar waardering of resultaatgerichtheid. Haar definitie (criterium) voor samenwerking was: “Mensen moeten doen wat ik zeg”. In een andere functie zou dit heel nuttig kunnen zijn, maar in dit team paste dat niet. Zo kan je door de NLP Metaprogramma’s te combineren heel goed voorspellen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie.

Iemand die waardering als voorkeur heeft geef je regelmatig een compliment, dat motiveert ze.

Het volgende NLP Metaprogramma gaat over Richting, ben je weg van … of naar toe …

1 Reactie to “(8) NLP Metaprogramma’s: Motieven (motivatiefactoren)”

Laat een bericht achter voor (12) NLP Metaprogramma’s: samenvatting motievatiefactoren

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën