web analytics

(9) NLP vooronderstelling: positieve intentie …

Er is een positieve intentie die elk gedrag motiveert en elk gedrag is waardevol binnen een bepaalde context.”

duim.jpgDe laatste in de serie van Bandlers 8 NLP vooronderstellingen is soms lastig.

Hoezo positieve intentie als je regelmatig migraine hebt? Hoezo positieve intentie bij crimineel of sociaal ongewenst gedrag? Hoezo positieve intentie als je al je hele leven eczeem hebt en de arts zegt dat je allergisch bent voor zand, zon en zee? Het is een vooronderstelling, hoe bizar, slecht, crimineel binnen een bepaalde context of een bepaalde cultuur jij een bepaald gedrag ook vindt, het (b)lijkt de beste keus te zijn die diegene had op dat moment. Mensen maken de beste keus die ze hebben, op een gegeven moment. Hebben je ouders je trauma’s bezorgd? Toch hebben ze hoogstwaarschijnlijk gehandeld uit liefde voor jou, omdat ze het beste voor je wilden, ooit, en geen andere keus hadden. En wie weet, wil die dief gewoon een beter leven voor zijn kinderen regelen.

Die discussie hebben we regelmatig tijdens NLP trainingen. Iedereen heeft z’n eigen model van de wereld. Sommige mensen vergeten de ecologie en wat bescheidenheid. We kunnen er uren over debatteren en filosoferen, vooral bij kampvuurtjes na de training. Het loslaten van je ego en je (cultureel of sociaal ingepeperde) overtuigingen komen dan ook wel eens ter sprake.

In de NLP encyclopedie staat een interessant artikel van Robert Dilts hierover.

In de les hebben we het over het nut van deze vooronderstelling voor je eigen leven of als je mensen van hun kwalen af wilt helpen (na een hulpvraag) of aan het coachen bent.

Vragen die ik stel om de positieve intentie (de ziektewinst, de bijwinst) van een bepaald gedrag te achterhalen zijn meestal: “Wat levert het je op?”, “Wat heb je ervan geleerd?” “Niks, ik voel me gefrustreerd.” “En als je je gefrustreerd voelt, wat levert dat je dan op?”

….. energie, kracht, rust, veiligheid, daadkracht zijn een paar van de vaak gehoorde antwoorden. Al is het soms na wat gemorrel 🙂 en herhaal ik de vraag: “… en als je je …. voelt, wat levert je dat dan op? nog wel eens een paar keer.

Er was laatst iemand die al z’n hele leven eczeem had, allergisch voor zand, zon en zee. Flinke plekken op benen en ellebogen. Bleek dat dat op z’n 4e begonnen was. Niet z’n hele leven dus. En de positieve intentie? Contact met z’n vader. Die smeerde elke dag die eczeemplekken in met zalf. Was het enige fysieke contact dat hij met z’n vader had.
Mijn vragen: “Wanneer is het begonnen en wat heeft het je opgeleverd?” brachten al een heel proces op gang. We hebben een intake gedaan en één NLP  coachsessie. Het is nu over. Hij is net terug van 3 weken zand, zon en zee en z’n ansicht hangt op m’n prikbord :-).

Het belangrijkste met die positieve intentie: als je een belemmerend gedrag weg wilt werken moet die positieve intentie behouden blijven, anders ga je binnen de kortste keren een ander gedrag verzinnen om die positieve intentie te behouden.

En kijk eens om je heen de komende dagen, luister naar de mensen of collega’s die dicht bij je staan, laat de extremen even buiten beschouwing, achterhaal de positieve intentie … je zult merken dat je milder wordt, ook voor je zelf.

4 Reacties to “(9) NLP vooronderstelling: positieve intentie …”

  • Fatih:

    Voor mensen die moeite hebben bij het achterhalen van de positieve intentie van het probleemgedrag van de klant, als de klant het er moeilijk mee heeft om te antwoorden op de positieve intentie-vraag, hier heb ik enkele variaties die me hebben geholpen:
    1) Wat levert het je op? (= metaprogramma ‘naar toe’)
    2) Wat vermijdt je als je dit gedrag stelt? (=metprogramma ‘weg van’)
    3) Als je het probleem niet zou hebben, wat zou je verliezen?
    4) Als je het probleem niet zou hebben, wat zou er gebeuren?
    5) Stel dat je probleemgedrag je iets opleverde, hypothetisch, wat zou het kunnen zijn?
    Sommige mensen reageren beter op de ‘weg van’-vraag dan op de ‘naar toe’-vraag die we allemaal zo gewoon zijn te vragen.
    Zo, ik hoop dat dit helpt.
    Dat was het voor vandaag, nu wachten op Ben’s reactie natuurlijk 🙂 De informatie moet door Ben’s nauwkeurige inspectie passeren 😉

  • 🙂 Zo bij een kopje koffie leest dit heerlijk weg Fatih. De vragen 2 en 4 zijn goeie vragen om te stellen zodat degene meer inzicht in z’n gedrag krijgt, maar leveren meestal niet meteen de positieve intentie op.
    De vraag: “In welke situatie zou je gedrag/probleem wel waardevol kunnen zijn?” gaat ook de goede richting op.
    Wel, dat was m’n nauwkeurige inspectie :-).

  • Carine:

    Dag Ben,
    Het artikel van Robert Dilts is moeilijk leesbaar. Enig idee uit welk boek dit komt?
    Fijne dag en hartelijke groeten,
    Carine

Laat een bericht achter

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën