web analytics

NLP Submodaliteiten (2)

Antwerpen-kleinHa Ben,
Kan je enkele voorbeelden geven van zo een “niet zo enorm diepgaande veranderingen” waar het wel voldoende is om submodaliteiten 1 keer te veranderen? Ik heb moeite om hardnekkige en niet zo diepgaande veranderingen uit elkaar te halen. Ik ga er telkens vanuit dat hoe erg en dramatisch een klant zijn probleem ook vertelt, dat het een simpele probleem is, maar dat zij de submodaliteiten buiten proportie groot hebben gemaakt dat het een enorm hardnekkig probleem lijkt te zijn voor hen. Dit helpt me om naar een simpele oplossing te zoeken, ipv het te moeilijk te maken en te ver te zoeken omdat het probleem ‘een grote probleem’ lijkt.
Ik weet niet of de reden van mijn vraag duidelijk is, ik vind de beide manieren simpel, ik bedoel de Swish is ook vrij simpel en snel, wat ik wil weten is, hoe snel kan een verandering gebeuren, en welke veranderingen kunnen dat wel, en welke zijn te hardnekkig om persé meerdere malen de submodaliteitsveranderingen te herhalen?
Met dank voor je voormalige antwoord, vriendelijke groeten en goede nacht.
Fatih.

Ha Fatih,
Ik denk dat problemen waardoor mensen in hun dagelijks functioneren belemmerd worden dat dat diepgaandere veranderingen zijn. Submodaliteiten buiten proporties, dat gaat al richting een fobie.
Ik kan geen standaard antwoord geven op de vraag: welke NLP techniek voor welk probleem. Want het heeft alles met de klant te maken. Voor de een is een gesprek met wat suggesties voldoende, de ander heeft wat meer actie nodig en weer iemand anders zou een hypnose nodig kunnen hebben, allemaal voor ‘hetzelfde’ probleem. Geen enkel probleem wordt door iedereen als hetzelfde ervaren.

Je hebt gelijk dat je ervan uit moet gaan dat het probleem meestal simpel is, hoewel het voor een klant heel ingewikkeld kan zijn. Meestal is de strategie simpel (3 tot 5 stappen). Wat je ook doet met het toepassen van technieken is de focus op het probleem veranderen … En iedereen heeft iets anders nodig.

De Metaprogramma’s achterhalen: interne/externe referentie en weg van/naar toe geven aan hoe je iets het beste aan iemand kan vertellen.
Het Overtuigingskanaal: lezen, geef hem een artikel, kijken, doe iets voor, handelen, laat hem iets doen, luisteren, vertel een metafoor …
Elk Metaprogramma telt mee in de manier waarop je iemand benadert.
Stukje verder?
Groet, Ben

2 Reacties to “NLP Submodaliteiten (2)”

  • Jeanet Beekman:

    Dag Ben,

    WEET JE DAT ALS IK DIT LEES, IK DENK HOEVEEL IK NOG MOET LEREN??
    GROETJES,

    jEANET

  • Ben:

    Dat wist ik niet :-). Maar kan het me wel voorstellen. Oefenen in de praktijk :-). Beetje bij beetje! Bas en ik zijn al een paar jaar bezig, hebben veeeeel geleerd door het geven van trainingen en coachen en leren nog steeds bij. Mensen zijn een onuitputtelijke en inspirerende bron van informatie! Hoe dol ik ook op vogels en bloemen ben, mensen fascineren me het meest :-).
    En je mail ga ik zometeen beantwoorden! Tot zaterdag!

Laat een bericht achter

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën