(4) NLP Metaprogramma’s: Primaire belangstelling (waarneming)
Net als bij de zintuiglijke kanalen hebben we NLP Metaprogramma voorkeuren voor waar we onze aandacht als eerste op richten. Als je een nieuwe baan krijgt (of op vakantie gaat), gaat je primaire aandacht dan naar mensen, plaatsen, activiteiten, informatie of dingen?
Mensen
Als je deze voorkeur hebt dan wil je vooral ménsen ontmoeten. Over het algemeen kunnen mensen met een mensenvoorkeur goed namen en gezichten onthouden. Ze zijn gericht op anderen en vinden het fijn om mensen om zich heen te hebben.
Plaatsen
Bij mensen met deze NLP Metaprogramma voorkeur is de aandacht vooral gericht op de locatie. Ze zijn snel vertrouwd met een nieuwe omgeving. Ze hebben gevoel voor structuur en kunnen zich goed oriënteren.
Activiteiten
Mensen met deze voorkeur zijn vooral geïnteresseerd in de dingen die ze doen of die anderen doen. Ze zijn graag actief, in sporten bijvoorbeeld, maar ook in hun werk. Ze zijn geïnteresseerd in het ‘hoe’ en ‘wat’ van de activiteiten waarmee ze bezig zijn. Het is belangrijk voor ze om te weten wat ze kunnen ondernemen.
Informatie / Kennis
Mensen met deze voorkeur zijn vooral geïnteresseerd in wat ze kunnen leren van de mensen, plaatsen en activiteiten om hen heen. Ze hebben interesse in de cultuur, de geschiedenis en de relevante cijfers en feiten.
Dingen
Mensen met deze voorkeur zijn voornamelijk geïnteresseerd in de voorwerpen die ze kunnen zien (of voelen/horen) en waarmee ze kunnen werken in hun nieuwe omgeving. Ze werken graag met dingen waar ze echt in geïnteresseerd zijn. Hun voornaamste aandacht ligt bij concrete onderwerpen en voorwerpen.
Je kunt erachter komen welke voorkeur iemand heeft door hem naar zijn laatste vakantie te vragen. Vertelt hij over de folders die hij van tevoren verzameld heeft en de boeken die hij daar gekocht heeft of over de mensen met wie hij op vakantie ging en die hij daar ontmoette? Als hij vertelt over al die wandelingen die hij maakte en je dan vraagt met wie hij dat gedaan heeft, dan kijkt hij je waarschijnlijk stomverbaasd aan :-). Heeft iemand dingen als voorkeur dan neemt hij waarschijnlijk een heleboel souvenirs mee terug. En plaatsen …? Mooie gebouwen, interessante steden, rustig hotel …
De meeste mensen hebben een combinatie van drie factoren als voorkeur en de andere twee zijn dan absoluut onbelangrijk.
En als hij je dan over de vakantie vertelt kun je gelijk opletten welk soort woorden hij gebruikt. Heeft hij mensen gezien, heeft hij ze gehoord of voelde het zo fijn? Dan weet je gelijk welk NLP Metaprogramma: zintuiglijk kanaal zijn de voorkeur heeft (als het over vakanties gaat).
Bij het samenstellen van teams is het handig als de teamleden elkaars kwaliteiten en voorkeuren aanvullen. Verzamel jij de informatie, dan zorg ik voor de spullen en kan het derde teamlid de mensen bij elkaar trommelen.
Het volgende stuk gaat over het NLP Metaprogramma “Perspectief”. Daarna zal ik in een samenvatting over de drie onderdelen van “Waarneming” ook beschrijven wat je ermee kunt als je al die informatie over jezelf en die ander kent. Waarom het zo nuttig is om dat te weten.