web analytics

NLP Kalibreren is de kunst van luisteren en observeren

of volgens Bandlers NLP woordenlijst:

Het leren herkennen van onbewuste, non-verbale reacties van iemand anders tijdens een interactie door waarneembare reacties te koppelen aan interne reacties.

of volgens Louis, een van onze deelnemers ooit:

“Tegen de tijd dat je tijdens het pokeren door hebt dat iemand bluft, dan heb je goed gekalibreerd.”

Die van Louis is duidelijk :-). In NLP mag je niet zomaar de conclusie trekken dat iemand lacht als hij zijn mondhoeken omhoog beweegt. Er zijn mensen die dat van nature hebben, zelfs een kuiltje in hun wang terwijl er tranen over diezelfde wang biggelen.

Als je kalibreert let je op signalen die vaker voorkomen, minimale veranderingen bij dezelfde persoon in dezelfde situatie. Je ziet bijvoorbeeld dat iemands wenkbrauwen omhooggaan, zijn ademhaling wordt iets sneller en zijn schouders gaan omhoog. Uit voorgaande reacties weet je dan dat hij verontwaardigd is.

Binnen NLP gaan we ervan uit dat:

  1. Eén signaal heeft geen betekenis, het is een incident.
  2. Een signaal dat zich 2x voordoet is toeval.
  3. Een signaal dat zich 3x voordoet is een patroon.

ben-2007-150-breed.jpg ben-2007-150-breed.jpg ben-2007-150-breed.jpg 3x Ja, Ben glimlacht!

Het is essentieel om de signalen niet meteen te interpreteren of in te vullen. Die invulling komt vanuit je eigen wereldbeeld en zegt alleen iets over jezelf. Het gaat om zintuiglijk specifieke waarnemingen. Je kalibreert in allerlei situaties waarin communicatie een rol speelt. Als je de ander beter wilt begrijpen.

Als ik als NLP trainer voor een groep sta bijvoorbeeld kalibreer ik voortdurend van alles bij de deelnemers. Na een poosje kan ik zien of ze iets willen vragen, iets niet begrijpen en dan vertel ik het meteen nog een keer op een andere manier totdat diegene het begrijpt. Ik blijf kalibreren want vaak hoort een bepaalde gezichtsuitdrukking bij een bepaalde situatie. De ene glimlach is de andere niet.

Waar je op let bij het kalibreren

Eigenlijk alles wat je aan iemand kunt zien, horen en (soms) voelen.

Visueel – kijk naar

  • Kleurveranderingen/vochtigheid van de huid
  • Gezichtslijntjes
  • Spierspanningen
  • Houding
  • Ademhaling: plaats, snelheid, diepte
  • Hoofd/nek/schouders
  • Gezichtsuitdrukking, wenkbrauwen, kaken, mond
  • Verdeling van gewicht
  • Gebaren van handen, armen

Auditief – luister naar

  • Toonhoogte
  • Tempo
  • Volume
  • Intonatie en intonatiepatronen
  • Pauzes
  • Warmte
  • Ritme

NLP Kalibreren is de kunst van luisteren en observeren zonder oordeel, zonder eigen invulling. Als je iets 3x gekalibreerd hebt, dan mag je voorzichtig aannemen dat het zo is, in deze situatie.

Laat een bericht achter

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën