web analytics

(16) NLP Successtrategie, motivatiefactoren

De Successtrategie geeft informatie over persoonlijke voorkeuren bij het realiseren van projecten en dergelijke. Het laat zien of iemand de fase van de visie, van de realisatie of van de kwaliteitsbewaking het liefst voor z’n rekening neemt. De meeste mensen kunnen goed overweg met één onderdeel van een project en hebben moeite met de andere. In een team is het handig om mensen met verschillende voorkeuren te hebben, hoewel dit ook kans op conflicten geeft.

Visie

Als dit je voorkeur is dan plan je graag nieuwe projecten. Je houdt ervan nieuwe concepten te ontwikkelen. Je vraagt: “Wat kunnen we doen?” Je vindt het leuk om dingen uit te denken, je maakt er innerlijke voorstellingen van en ontwikkelt graag een visie.

Realisatie

Mensen met deze voorkeur zijn vooral geïnteresseerd in het uitvoeren van projecten. Ze zetten de plannen om in actie, zorgen dat het project loopt. Het zijn doeners die vragen: “Hoe kunnen we het realiseren?”

Kwaliteitsbewaking

Als je deze voorkeur hebt dan kan je een project verbeteren, je ontdekt gemakkelijk haken en ogen en gebreken. Je vraagt graag: “Waarom?” Onderzoeken en testen passen bij je. Je wilt projecten verbeteren en fouten corrigeren.

De Successtrategie is geen Metaprogramma maar een combinatie van 8 NLP Metaprogramma’s. Robert Dilts heeft Walt Disney gemodelleerd en de combinatie van die 8 Metaprogramma’s levert die Successtrategie op.

In het volgende, en laatste artikel in deze serie over de NLP Metaprogramma’s zal ik de 8 Metaprogramma’s aangeven die bepalen wat je successtrategie is.

Laat een bericht achter

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën